Страници

Методий и Вселенските събори (сем. 6)

Nota Bene! Материалът се публикува по нередактирани записки.

Човешка история – библейска хронология: 1. Старозаветен; 2. Новозаветен; чрез хронологично изреждане на личности:

1. Личности: символни елементи, най-типологичното – разпознаване на цялата история, която е свързана с името

2. Апостоли (Петър и Павел), мъченици, Вселенските събори (325 г. – І Вселенски събор). На Вселенските събори присъстват всички епископи от всички краища на християнския свят. Причини: разраснало се е еретическо учение (арианство --> Никейски събор; написва се Символът на вярата); вземат се и се написват решения в какво да се вярва и в какво да не се вярва. Вселенските събори са изключително важни и са свиквани във връзка с определена ерес.

Три века не са отразени – период на утвърждаване на християнството в империята.



Връзка между Методий и Вселенските събори

Методий е част от борбата срещу еретиците.

VІІ Вселенски събор (787-842-843 г.) не е вълнувал Западната църква, защото там иконоборци не е имало. Методий: може би е ползвал документи от Западната църква, където този събор е отсъствал.

Библейският цитат в края на Увода е от ап. Павел. Този цитат се повтаря в края при погребението на Методий. Отговорността на всеки епископ да “няма нито една загубена овца”.

Животът на Методий: разказът може да се раздели на 2 части – преди и след смъртта на Кирил. Преди смъртта на Кирил – духовният сан на Методий. След смъртта на Кирил – епископ в Панония и Моравия: полемични елементи – конфликти с немското духовенство.

Превод на библейските книги

Богослужебен текст без Макавеите.

Грешка при преминаване (транслитериране) от глаголица на кирилица. Буквите – звукова и цифрова стойност. Отразява се само звуковата стойност при транслитерирането.

8 (гл.) <-- S (дз, дзяло) --> 6 (кир.)

3 <-- В --> 2

Методий превежда за 8 месеца с трима скорописци библейския текст. Превежда също Номоканона и т.нар. Отчески книги (Патрически сборници) – кратки разкази за живота на отците (монасите) и техните учители в най-известните древни манастири в Египет и в Палестина.

Фабулна част: край – предсказване собствената смърт на Методий, наследник Горазд, шествие с тялото; 6. април 885 г. (третия ден след Цветница, Велика сряда).



* * *

След смъртта на Методий настъпват тежки дни за учениците на Кирил и Методий. Горазд е свален от престола и по-късно убит. Кл. Охридски е един от най-известните и плодовити ученици на Кирил и Методий. Климент – името си [получава] вероятно в Рим (мощите на Св. Климент).



Пространното житие на Климент Охридски от Теофилакт Охридски, ХІІ в.

Теофилакт е един от най-известните охридски епископи въобще, заточен в Охрид, “глухата провинция”. При написването на житието на Климент Теофилакт ползва по-старо старобългарско житие, което не е достигнало до нас.

Климент никога не е бил епископ на Охрид – Охридската епископия още не е съществувала. Пръв епископ на българите.

Кутмичевица: Дявол, ....... Охрид

Преслав и Охрид – два епископски центъра. През 893 г. Преслав става столица.

Преславски събор: престолен град, богослужение на български език. Симеон – владетел; ръкополагане на епископите Климент и Константин Преславски.

1) възстановява се богослужебният материал, допълва се; книги

2) обучават се много ученици, които да служат на български език

Било е необходимо огромно количество свещенослужители.

3) систематизирано превеждане (Климент и Константин)

Изключение: службата за Методий, в която има канон и от двамата.



Стратегията на учителстването на Климент: общи поучения, слова и служби (много широка употреба).

Кл. Охридски умира през 916 г.



Второ гръцко житие на Климент – от Дмитрий Хоматиан (Кратко житие за Климент) – запазено е само в старобългарски превод.



Похвално слово за Кирил

Константин Преславски: Азбучна молитва, Проглас към Евангелието, Похвала за цар Симеон, Стихове добри Константинови, Предисловието на Учително евангелие, Беседа № 42, Информация за Черковното сказание (Димитър Пеев – превод), в: сп. “Старобългарска литература” (последна книжка, № 36 или 37)