Антропология (сем. 1)

КУЛТУРНА И СОЦИАЛНА АНТРОПОЛОГИЯ. БЪЛГАРСКИ ФОЛКЛОР


Упражнения: през седмица (следващо занятие на 24.10.2008 г.)
Присъствие: не е задължително
Изпит: писмен; развиване на въпрос
Формиране на оценката: комплексна, въз основа най-вече на начина, по който е развита темата на изпита; положително могат да повлияят курсовите работи, предавани във връзка с работата на упражненията (!! впоследствие се оказа, че курсовите работи нямат абсолютно никаква тежест)

ЗАДАЧА за 24.10.2008 г. – с по 1-2 изречения да се отговори на следните въпроси:

I. Владимир Проп, “Морфология на приказката”

1. Как определяме вълшебната приказка от морфологична гл.т.? Що е ход на вълшебната приказка? Колко хода има вълшебната приказка? (вж. Глава 9, да се чете до изясняване на въпроса)

2. Що е функция? (вж. Глава 2, курсивираните думи) Колко на брой са функциите? (за функциите на действащите лица вж. Глава 2; за разпределението на функциите между действащите лица вж. Глава 6 – да се чете много внимателно, заедно с примерите)

3. Колко типа персонажи има във вълшебната приказка? Колко персонажи има вълшебната приказка? Колко герои има във вълшебната приказка? Има ли главен герой? Има ли характери в приказките?

4. Въз основа на какъв материал (количествено и качествено) Проп изгражда теорията си? (за метода и материала на Проп вж. Глава 1 и 2)

5. Какво/Кое мотивира постъпките на героите? Психологизъм? (за психологическата мотивировка и изграждането на цялостни характери вж. Глава 5, а, b и особено c)

6. Самобитен, етноспецифичен (характерен за етноса) ли е фолклорът, или е интеретничен (интернационален) (вж. Глава 1; Глава 8)? Има ли модели, елементи, механизми, които излизат извън границите на определен етнос?

7. Какво говори това за човешката психика (човешката менталност и отношение към света, мисленето на света в художествени образи)?

8. Какъв е приносът на Проп? (вж. Глава 1) Какво ново прави той с написването на тази книга? Какво ни казва за моделите на човешкото мислене – начина, по който хората мислят света?

II. Владимир Проп, “Историческите корени на вълшебната приказка”

1. Приказката: вълшебно многообразие (вж. Предговора) или чудато еднообразие? (нещата въпрос на представяне ли са, или има иманентни структури в приказката)

2. Що е инициация? (само тук се позволява отговор до 5 изречения) (подробно по въпроса, вж. Глава 3) Каква е връзката между ритуала на инициацията и сюжета на вълшебната приказка? Колко типа ритуали на прехода могат да се реконструират чрез сюжета на вълшебната приказка?

3. Историческите корени на вълшебната приказка и шаманизма?

4. Какви качества са необходими на героя, за да стане цар? (за царкинята и царя вж. Глава 9)

5. Каква символика кодират следните елементи: слънце; злато; кристал; гора; вещица / баба Яга – ако я има; тънък мост; скали, които се отварят и затварят; през 9 планини / царства в десета (трудните задачи – вж. Глава 8 и 9)?

6. Свържете в общ модел / система / координатна система изводите от двете книги. Как се допълват, съизмерват в двете координатни оси? Какво прави едната книга и какво – другата?

7. Изводи на книгата? Как хората разбират света?
В Х глава на книгата има резюме на всички въпроси, но ако не се прочете останалото, тези отговори могат да останат неразбрани. Препоръчително е книгата да се чете отзад-напред.

* * *



Фолклорът може да се разглежда като етничен идентификатор, доколкото той носи спомените от историята, миналото. Митът и фолклорът са прояви на колективно съзнание, подсъзнание, показателни за определени ментални структури.

вж. Емил Зорке, “100 приказки от цял свят”