ТЕСТ ПО ТЕОРИЯ НА ЛИТЕРАТУРАТА
Име: ................................................................................
Фак. № ............................................................................
1. Синтагматиката е отношение между:
а) знак – обект – концепт
б) знак – знак
в) знак – обект
2. Мезофората е:
а) повторение на дума или словосъчетание
б) троп
в) фонетична повторителност
3. Връзката между нивото на смисъл и нивото на изказ е по-малка при:
а) алегория
б) символ
4. Фонетичната епифора е:
а) римата
б) еднакви думи или словосъчетания в края на съседни стихове
в) последните думи в съседни стихове започват с еднакъв звук
5. Бял стих е:
а) свободен стих
б) без рими
в) без графична организация с основна единица стиха
6. Римуването при терцината е:
а) съседно
б) верижно
в) кръстосано
7. Кое е ритмична стъпка само в метрическото стихосложение:
а) пеон
б) анапест
в) йоник
8. Двусричен размер не е:
а) ямб
б) пирихий
в) хорей
9. Сонетът не е:
а) твърда строфа
б) от 14 стиха
в) твърда форма
10. Винаги стихотворната реч има:
а) рима
б) клаузули
в) размер
11. В силаботониката не са възможни всички размери от метрическото стихосложение заради:
а) загубена традиция
б) отношението между ударени и неударени гласни в речта
в) наличието на рима
12. Ако звукът има смисъл, срещаме се с:
а) знак-смисъл
б) иконичен знак
в) знак-индекс
13. В силаботониката:
а) по-стабилни са неударените срички
б) по-стабилни са ударените срички
в) еднакво стабилни са ударени и неударени срички
14. Според Олга Фрайденберг метафората е образ във функцията на:
а) понятие
б) конкретност
в) пожелание
15. Какви типове пренос извежда Квинтилиан:
а) по близост
б) по благозвучие
в) жива-нежива природа
16. Избелелите метафори:
а) конотират
б) денотират
в) пренасят метонимично
17. Според белгийските неореторици смисълът на метафората е в:
а) общите семи
б) семантичния парадокс
в) напрежението между а) и б)
18. Кое твърдение не е вярно за метафората – тя е:
а) логична
б) художествен троп
в) разчита на многозначността
19. Метонимията е пренос по:
а) сходство
б) референциална близост
в) аналогия
20. Символът е образ, който отвежда според Гьоте към:
а) понятие
б) идея
в) образ
21. Символът има задължително:
а) семантично поле
б) значение
в) отклонение от езиковата норма
22. Метафонията е понятие за:
а) вид тропи
б) звукова организация
в) научна дисциплина
23. Коя формална организация не усилва значещите единици, попаднали в нея:
а) прекъснатост
б) очакваност
в) акцентираност
24. Кое не е термин от поетическата фонетика:
а) алитерация
б) елипса
в) зев
25. Кой функционален принцип работи най-силно при стихотворната организация в посока на значението:
а) акцентираност – неакцентираност
б) прекъснатост – непрекъснатост
в) очакваност – неочакваност
26. Строфите са:
а) от 2 до 8 стиха
б) от 2 до 14 стиха
в) от 2 до 16 стиха
27. Рима няма в:
а) тоническо стихосложение
б) свободен стих
в) метрическо стихосложение
28. Основна функция на римата е:
а) стихообразуваща
б) фонетична
в) семантична
29. Римовото очакване работи в рамките на:
а) 6 стиха
б) 8 стиха
в) 4 стиха
30. Кое не е задължително за стихотворната организация:
а) стихът като ритмична и смислова единица
б) отклонения от ритмичния модел
в) правилно редуване на ритмизиращи елементи
31. „Апосиопеза” е фигура, при която има:
а) заместване на груб и рязък израз с по-мек
б) неочаквано замлъкване
в) натрупване на думи или изрази с подобно или с различно значение
г) метафора
д) описание на чудовище
32. В кой от следните примери има апосиопеза:
а) „Но вълни по-нови от орди дивашки гълтат, потапят орляка юнашки...”
б) „желязото срещат с железни си гърди”
в) „вълните намират канари тогаз”
33. Похватът, при който глагол или прилагателно са употребени спрямо две съществителни, се нарича:
а) плеоназъм
б) метафора
в) паралипса
г) зевгма
д) хиазъм
34. В кой от следните примери има хиазъм:
а) „Вали тишина и забрава” (А. Разцветников)
б) „Листата на дърветата мълчеха / и сенките лежаха като локви” (А. Далчев)
в) „Прозорците – затворени и черни / и черна и затворена вратата” (А. Далчев)
г) „В опушения кафе-бар си ти, / е той, е тя, съм аз, сме ние всичките” (А. Вутимски)
35. В кой от следните стихове има зевгма:
а) „Вали тишина и забрава” (А. Разцветников)
б) „Листата на дърветата мълчеха / и сенките лежаха като локви” (А. Далчев)
в) „Прозорците – затворени и черни / и черна и затворена вратата” (А. Далчев)
г) „В опушения кафе-бар си ти, / е той, е тя, съм аз, сме ние всичките” (А. Вутимски)
36. В кой от следните примери има синтактичен паралелизъм:
а) „А навън мъглата гъста тегне, / влачи своя плащ злокобно сив” (Хр. Смирненски)
б) „И може би че мен мнозина ме обичат, / мнозина може би, до днес за мен незнайни” (П. П. Славейков)
в)
г)
д)
37. В „желязото срещат с железни си гърди” има:
а)
б)
в)
г)
д)
38. В „желязото срещат с железни си гърди” има:
а)
б)
в)
г)
д)
39. В „желязото срещат с железни си гърди” има:
а)
б)
в)
г)
д)
40.
а)
б)
в)
г)
д)
41.
а)
б)
в)
г)
д)
42.
а)
б)
в)
г)
д)
43. В стиховете „и стояхме объркани там, уморени от чудото / неповярвали в него и в себе си” (Г. Рупчев) размерът е:
а) анапест
б) амфибрахий
в) дактил
44. В стиховете „Между скръб и надежда / моя друм ме извежда / към безбродна, безбродна земя” (... Стоянов) размерът е:
а) дактил
б) амфибрахий
в) анапест
45. В стиховете „Светло утро, ти прокуди / всяка пара и мъгла / пеперуди, пеперуди / тънки сребърни крила” (Н. Лилиев) има:
а) дактил
б) хорей
в) амфибрахий
г) ямб
46. В стиховете „а вечер издигаме копия стари и гнили / и яхваме своите призрачни бели коне” (А. Разцветников) размерът е:
а) дактил
б) хорей
в) анапест
г) амфибрахий
47. Има ли мъжка клаузула в стиховете „Самотата е твърде естествена / за да бъде понасяна лесно”:
а) да
б) не
48. Има ли дактилна клаузула в стиховете „Самотата е твърде естествена / за да бъде понасяна лесно”:
а) да
б) не
49. В кой от стиховете има дактил?
а) „Тихият пролетен дъжд / звънна над моята стряха”
б) „Небето е безумно синьо / полето празнично звъни”
в) „Наведен на пейка самотен седях уморен / сред някакъв шумен и стар булевард непознат”
50. В „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово / хубава Яна на турска вяра” стихосложението е:
а) силабическо
б) тоническо
в) силаботоническо
б)
в)
г)
д)
43. В стиховете „и стояхме объркани там, уморени от чудото / неповярвали в него и в себе си” (Г. Рупчев) размерът е:
а) анапест
б) амфибрахий
в) дактил
44. В стиховете „Между скръб и надежда / моя друм ме извежда / към безбродна, безбродна земя” (... Стоянов) размерът е:
а) дактил
б) амфибрахий
в) анапест
45. В стиховете „Светло утро, ти прокуди / всяка пара и мъгла / пеперуди, пеперуди / тънки сребърни крила” (Н. Лилиев) има:
а) дактил
б) хорей
в) амфибрахий
г) ямб
46. В стиховете „а вечер издигаме копия стари и гнили / и яхваме своите призрачни бели коне” (А. Разцветников) размерът е:
а) дактил
б) хорей
в) анапест
г) амфибрахий
47. Има ли мъжка клаузула в стиховете „Самотата е твърде естествена / за да бъде понасяна лесно”:
а) да
б) не
48. Има ли дактилна клаузула в стиховете „Самотата е твърде естествена / за да бъде понасяна лесно”:
а) да
б) не
49. В кой от стиховете има дактил?
а) „Тихият пролетен дъжд / звънна над моята стряха”
б) „Небето е безумно синьо / полето празнично звъни”
в) „Наведен на пейка самотен седях уморен / сред някакъв шумен и стар булевард непознат”
50. В „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово / хубава Яна на турска вяра” стихосложението е:
а) силабическо
б) тоническо
в) силаботоническо