Педагогика - КОНСПЕКТ

СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ "СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ"
ФАКУЛТЕТ ПО ПЕДАГОГИКА

УЧЕБНА ПРОГРАМА

по дисциплината "Педагогика", включена в учебния план
на специалност Българска филология - редовно обучение
с хорариум 60 часа в един семестър (30 л. + 30 у.)
и задочно обучение с хорариум 30 часа в един семестър


Програмата е съобразена с утвърдения от МОН Стандарт за придобиване на професионална квалификация "учител" и с общата програма, утвърдена въз основа на този Стандарт от Факултетния съвет на Факултета по педагогика (протокол № 6 от 05.05.1998 г.)


1. НАУЧЕН СТАТУТ НА ПЕДАГОГИКАТА

1. Възпитанието, обучението и образованието като обществени явления.
2. Педагогиката като наука - същност и функции; обект, предмет, задачи, основни понятия (образование, възпитание, обучение, развитие, личност, социализация).
3. Възникване и развитие на педагогиката.
4. Система на педагогическите науки. Връзка на педагогиката с другите науки.

2. СИСТЕМА НА ОБРАЗОВАНИЕТО

1. Понятие за система на образованието. Детерминанти и функции на образователната система.
2. Система на образованието в България - историческо развитие и съвременно състояние.
3. Състояние и тенденции на образователните системи в развитите страни: САЩ, Великобритания, Франция, Германия, Япония.


3. РАЗВИТИЕ И ВЪЗПИТАНИЕ

1. Развитие на личността - същност и особености.
2. Класически и съвременни теории за развитието.
3. Взаимовръзка на биологично и социално в развитието на личността.
4. Фактори за развитие на личността:
= наследственост; = среда;
= възпитание и обучение.

4. ВЪЗПИТАТЕЛЕН ПРОЦЕС

1. Възпитанието като педагогически процес - същност, особености, своеобразие, структура.
2. Цел и съдържание на възпитанието.
3. Самовъзпитание - същност и особености. Взаимоотношение между възпитание и самовъзпитание.

5. ПРИНЦИПИ НА ВЪЗПИТАНИЕТО

1. Същност, произход и особености на принципите на възпитанието.
2. Характеристика на отделните принципи:
= уважение към личността на възпитаника, съчетано с разумна взискателност към него;
= принцип за единство на възпитателните изисквания;
= принцип за възпитаване в и чрез общността (групата, колектива);
= принцип за възпитаване в и чрез дейността (труда);
= принцип за съобразяване с възрастовите и индивидуалните особености на възпитаниците;
= принцип за приемственост и системност във възпитанието; = принцип за съзнателност и активност във възпитанието.

6. МЕТОДИ, ФОРМИ И СРЕДСТВА НА ВЪЗПИТАНИЕТО

1. Същност, детерминанти, система и класификация на методите на възпитанието.
2. Характеристика на отделните методи на възпитание.
3. Форми и средства на възпитание - същност, особености, видове.

7. ИНТЕЛЕКТУАЛНО ВЪЗПИТАНИЕ

1. Понятие за умствено възпитание.
2. Същност и съдържание на интелекта.
3. Значимост на умственото възпитание в съвременното общество.

8. НРАВСТВЕНО ВЪЗПИТАНИЕ

1. Нравствеността като социален феномен. Произход и същност на нравствеността (морала). Специфични особености и същностни характеристики на нравствеността.
2. Нравственото развитие като страна от цялостното развитие на личността. Теория на Ж.Пиаже. Теория на Л.Колбърг.
3. Същност, съдържание, задачи и специфика на нравственото възпитание.

9. ЕСТЕТИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ

1. Същност, задачи и значение на естетическото възпитание. Естетическо възпитание и художествено образование.
2. Формиране на естетическо отношение към действителността. Етапи на естетическото възпитание.

10. ФАКТОРИ НА ВЪЗПИТАНИЕТО

1. Училищният клас (колектив) като възпитателен фактор. Клас, видове групи, колектив. Структура на взаимоотношенията в класа и нейните възпитателни измерения.
2. Семейство и възпитание.
3. Възпитателни функции на средствата за масова информация.
4. Учителят като възпитателен фактор.

11. ПРОЦЕС НА ОБУЧЕНИЕ

1. Обучението като социален феномен.
2. Същност на процеса на обучение. Отношение между основните понятия. Характерни черти на обучението като бинарна дейност.
3. Преподаване и учене - две страни на единния процес на обучение. Същност и особености.
4. Особености на познанието в процеса на обучението.
5. Обучението като предмет на дидактиката.


12. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО. ТАКСОНОМИИ.

1. Същност и значение на дидактическите цели. Изисквания към формулирането и декомпозирането на целите на обучението.
2. Таксономии на обучението - същност и разновидности; предимства и недостатъци. Когнитивна таксономия на Б.Блум. Афективна таксономия на Д.Кратуол. Психомоторна таксономия.

13. ИНСТИТУЦИОНАЛИЗАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Предпоставки за организация на обучението. Същност на училището. Признаци на доброто училище.
2. Системи за организация на обучението. Индивидуална организация на обучението. Колективна организация на обучението. Други класни системи за организация на обучението.
3. Клас и паралелка. Учебен час. Разположение на учебните часове.

14. ПРИНЦИПИ НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Същност, произход и особености на дидактическите принципи.
2. Характеристика на отделните принципи на обучението:
= принцип за нагледност;
= принцип за съзнателност;
= принцип за активност на ученика в обучението;
= принцип за достъпност;
= принцип за системност;
= принцип за трайност на знанията, уменията и навиците; = принцип за индивидуален подход.

15. СЪДЪРЖАНИЕ НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Понятие за съдържание на обучението. Отношението цел-съдържание на обучението.
2. Отношение между наука и учебен предмет. Принципи за подбор и структуриране на съдържанието на обучението.
3. Държавни документи за съдържанието на обучението - учебен план; учебни програми; учебници и учебни помагала.

16. МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ

1. Същност, свойства, признаци, функции и детерминанти на методите на обучение.
2. Характеристики на методите на обучение
= Изложение на учебния материал от учителя.
= Стратегия на въпросите. Сократова беседа.
= Дискусия и обсъждане. 
= Рационална работа с книгата.
= Методи за непосредствено изследване на действителността - наблюдение, експериментът като метод на обучение, проучване на документи.
= Методи за непосредствено индиректно изследване - демонстрация, метод на моделирането, методи за практическа дейност, упражняване, ситуационен метод, проект и тема, лабораторни и практически работи, инструктаж.
= Подражателни методи - игров метод, драматизация, учене чрез тренажори.

17. ФОРМИ ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Урокът - основна форма за организация на обучението. Същност и основни противоречия.
2. Цели и планиране на урока. Система на уроците. Подготовка на учителя за урока.
3. Структура на урока и нейното аргументиране, типове уроци. Характеристика на типовете уроци.
4. Провеждане на урока. Домашни работи.
5. Неурочни форми за организация на обучението - същност, особености, видове (характеристика), детерминанти за подбор.

18. СРЕДСТВА НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Същност и функции на средствата на обучение.
2. Подбор и прилагане на средствата на обучение - детерминанти.

19. ОЦЕНЯВАНЕТО В ОБУЧЕНИЕТО

1. Понятие за доцимология. Педогностична стойност на контрола и оценката.
2. Функции на оценката. Видове контрол и изисквания към него. Обект на оценяването при проверката.
3. Стратегии за оценяване.
4. Форми и методи за изпитване и оценяване.
5. Видове оценки. Оценъчни бележки. Бални системи.
6. Източници на субективизъм при оценяването. Преодоляване на субективизма при оценяването.

20. ФОРМИРАНЕ НА ВИСШИ ИНТЕЛЕКТУАЛНИ УМЕНИЯ. ПРОБЛЕМНОСТ.
1. Значимост на проблема. Аспекти на противоречивата същност на обучението.
2. Същност на дидактическата проблемност. Проблемна ситуация и проблемност. Проблемна ситуация и учебна задача. Класификация на проблемите. Създаване на проблемни ситуации и разрешаване на проблеми. Признаци и техники за стимулиране на интелектуалните умения.
3. Учене чрез откриване.

21. ИНДИВИДУАЛИЗАЦИЯ И ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО

1. Същност и дидактически функции на индивидуализацията.
2. Същност на диференциацията на обучението. Видове диференциация.
3. Вътрешно диференциране на обучението. Диференциране на съдържанието. Диференцирана групова учебна дейност. Класове със задълбочено изучаване на даден учебен предмет.

22. САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА НА УЧЕНИЦИТЕ

1. Същност, класификация и особености на самостоятелната работа.
2. Условия за успешна самостоятелна работа. Организиране и планиране на самостоятелната работа.

ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА:
1. Александров, П. Интелект и обучение. С, 1990.
2. Андреев, М. Дидактика. С, 1987.
3. Андреев, М. Процесът на обучението. Дидактика. С, 1996.
4. Андреев, М. Педагогическа социология. С, 1988.
5. Андреев, М. Образование и общество. Педагогическа социология. С, 1998.
6. Бабалова, Р. Теория на възпитанието. С, 1999.
7. Бижков, Г. Методология и методи на педагогическите изследвания. С, 1983 и 1994.
8. Бижков, Г. и Н. Попов. Сравнително образование. С, 1994.
9. Василев, Д. Педагогика. С., 1992.
10. Василев, Д. Теория на възпитанието. Пловдив, 1994.
11. П. Господинов, Б. Ефективност на обучението. Същност и отделни аспекти на осъществяване. Пловдив, 1998.
12. Делибалтова, В. За обучението между „даденото" и „конструираното". С, 2004.
1З. Димитров, Л. и др. Теория на възпитанието. С, 1994.
14. Николаева, С. Личността на ценностен кръстопът. С, 2000.
15. Унт, И. Индивидуализация и дифференциация обучения. М., 1990.

Съставил: доц. д-р Б. Господинов