РУСКА ЛИТЕРАТУРА НА ХІХ ВЕК - ПРОГРАМА

ИСТОРИЯ НА РУСКАТА ЛИТЕРАТУРА ОТ XIX ВЕК

pdf от тук

I. РУСКАТА ЛИТЕРАТУРА ОТ ПЪРВАТА ПОЛОВИНА НА XIX ВЕК


1. Руската литература от първата четвърт на XIX век

1.1. Общественият подем и ускореното развитие на руската литература през първите десетилетия на XIX век. Значението на Отечествената война от 1812 година за подема на националното самосъзнание. Поява и развитие на декабристкото движение. Идеология и естетика на декабризма.

1.2. Основни насоки и тенденции в литературния процес - проблематика, герои, жанрова система, стилистика. Еволюция и взаимодействие на естетическите системи - класицизъм, сантиментализъм. Възникване и утвърждаване на романтизма в руската литература (Жуковски, Батюшков, поети-декабриста).

1.3. Руски романтизъм - генезис, типология, поетика. Естетическа програма. Национално своеобразие. Периодизация.

1.4. Елегично-съзерцателен романтизъм. В. А. Жуковски (1783-1852) - родоначалник на руския романтизъм. Естетически принципи, основни етапи в творчеството му. Поетика на елегично-съзерцателния романтизъм. Типът елегия и лирическо послание. Любовна и пейзажна лирика. Жуковски като преводач.

1.5. Граждански романтизъм. Поети-декабристи. К. Ф. Рилеев, В. К. Кюхелбекер, А. И. Одоевски. Идейно-естетическа система. Национално-историческа и героична тематика. Нов тип герой. Жанрове на гражданската лирика и романтичната поема у декабристите.

1.6. Ранен руски реализъм. И. А. Крилов (1768-1844) и своеобразието на руския реализъм от началото на XIX век. Идейно-естетически принципи на писателя. Крилов - създател на руската реалистична басня. Националното и общочовешкото в басните на Крилов.

1.7. А. С. Грибоедов (1795-1829) и утвърждаването на руския реализъм. Грибоедов и декабризмът. Ранни комедии и неосъществени замисли. Комедията "От ума си тегли" - етапи в развитието на руската класическа драматургия. Традиции и новаторство. Творческа история, драматичен конфликт, жанрово своеобразие.


2. Руската литература от 20-те и 30-те години на XIX век

2.1. Социално-политическата обстановка в страната след трагичния разгром на Декабристкото въстание. Упадък на дворянската революционност. Теорията на "официалната народност" от 30-те години. Дейността на литературните и философски кръжоци. Обща характеристика на литературния процес. Съдбата на руския романтизъм след 1825 година.

2.2. А. С. Пушкин (1799-1837) - родоначалник на руската класическа литература. Лицейска лирика (1913-1817). Ранна гражданска и свободолюбива лирика. Южно заточение (1820-1824). Революционна и интимна лирика. Романтически поеми. Пушкин и Байроновата традиция. Заточение в Михайловское (1824-1826). Лирика. "Борис Годунов" - първата руска реалистична трагедия. Историческа концепция и художествено новаторство. Реформаторските възгледи на Пушкин за драмата и тяхното литературно-историческо значение. Пушкиновата "поезия на действителността" след 1825 година. Романът в стихове "Евгений Онегин". Основна социално-философска и нравствено-етична проблематика. Художествено своеобразие на Пушкиновия "свободен роман" - жанрова уникалност, сюжетно-композиционен модел, стилистична полифония, авторово присъствие. Онегинска строфа. Прозата на Пушкин от 30-те години. Цикълът "Повести на Белкин" - начало на руската реалистична проза. Повестта "Дама пика" - проблематика, типология на героя, стилистика. Романът "Капитанската дъщеря" -историческа концепция, жанрова структура, повествователни принципи. Световно значение на Пушкин.

2.3. М. Ю. Лермонтов (1814-1841). Творчеството на Лермонтов и руската действителност след Декабристкото въстание. Ранна свободолюбива и философска лирика. Тематична, жанрова и стилова оригиналност. Общественият дебют на Лермонтов - "Смъртта на поета". Интимна лирика. Философски и патриотични мотиви в по-късната лирика на Лермонтов. Поеми. "Демон" и "Мцири" - образци на социално-философската романтична поема на Лермонтов. Драматургията на Лермонтов - драмата "Маскарад". Проза. "Герой на нашето време" - начало на руския философско-психологически роман. Жанрова поетика, композиция, творчески метод, концепция за личността, стил.

2.4. Н. В. Гогол (1809-1952). Гогол и развитието на руската литература. Творческата еволюция на писателя. Ранно творчество. Цикълът "Вечери в селцето край Диканка", сборникът "Миргород", повестта "Тарас Булба". "Петербургски повести" и Гоголевата художествена антропология и гротеска, своеобразие на творческия метод. "Шинел" - синтез на Гоголевия реализъм. Драматургията на Гогол. комедията "Ревизор" - гротесков сюжет, драматичен конфликт, характер на комичното, сатиричен патос. Романът-поема "Мъртви души" - върхов момент в развитието на Гоголевия реализъм. Творчески замисъл, жанрова многозначност, сюжетен модел, композиция, образна система, стилистика, "смехова култура". Духовната трагедия на Гогол през 40-те години. "Избрани места от кореспонденцията с приятели". Гоголевите традиции в руската и световна литература.


3. Руската литература от 40-те и 50-те години на XIX век

3.1. Засилване на демократичните тенденции в руското обществено движение. Основни идейни течения в обществения и културен живот. Съдбата на реализма през 40-те години. Начало на твароческия път на Тургенев, Некрасов, Гончаров, Херцен, Достоевски, Салтиков-Шчедрин, Островски. "Натуралната школа" - нов етап в развитието на руския реализъм. Естетически диапазон на школата и теоретичната й защита. Темата за "малкия човек". Белетристични жанрове: "физиологически очерк", социална повест, социалнопсихологически роман. Поезията на 40-те години (Н. П. Огарьов, Н. А. Некрасов, Ф. И. Тютчев, А. А. Фет, Ап. Григориев). Начало на литературната дейност на Л. Н. Толстой.

3.2. А. И. Херцен (1812-1870). Херцен и развитието на руската философска и естетическа мисъл. Естетически възгледи и творческа еволюция. Ранни художествени творби - "Крадливата сврака". Връзка с "Натуралната школа". "Кой е виновен?" - начало на руския социално-философски и художествено-публицистичен роман. Херцен - създател на руския свободен задграничен печат (алманахът "Полярная звезда" и вестник "Колокол"). Мемоарите "Минало и размисли".

3.3. И. А. Гончаров (1812-1891). Творческата еволюция на писателя и мястото му в историята на руския роман. Ранният Гончаров и традициите на "Натуралната школа". Романът "Обикновена история" - нравствено-етична и социално-идеологическа колизия. "Обломов" -върховно постижение на социалнопсихологическия роман на Гончаров.

3.4. Ф. И. Тютчев (1803-1873) и неговото място в историята на руската поезия. "Поезията на мисълта" и руският философски романтизъм. Основни мотиви и образи. Своеобразие на Тютчевия пантеизъм. Политическа лирика. Любовна лирика - "Денисиевски цикъл". Тютчевата традиция в развитието на руската поетична култура.


ІІ. РУСКАТА ЛИТЕРАТУРА ОТ ВТОРАТА ПОЛОВИНА НА XIX ВЕК

1. Руската литература от 60-те и 70-те години

1.1. Революционната ситуация в страната от 1859-1861 година. Остра борба между либералите и революционните демократи. Антикрепостническата реформа от 1861 година. Естетиката на Чернишевски. "Органичната критика" на Аполон Григориев. Нови насоки и тенденции в националното литературно развитие - проблематика, герои, жанрове, стилове. Типологични разновидности на руския роман. Идейна и художествена структура на романа "Какво да се прави?" на Н. Чернишевски. Гражданска поезия, драматургия.

1.2. И. С. Тургенев (1818-1883) и мястото му в развитието на руския реализъм. Ранно творчество. Цикълът "Записки на ловеца" и народностният дух на руската литература. Драматургията на Тургенев - "Месец на село". Романите на Тургенев. Проблемът за историческата съдба на руската интелигенция - "Рудин", "Дворянско гнездо", "В навечерието", "Бащи и деца". Трактовката на проблема "Хамлет и Дон Кихот" у Тургенев. Последни романи -"Дим" и "Целина". Поетика на Тургеневия роман - жанрово-структурни принципи, лиризъм, "таен психологизъм", стилистика. "Стихотворения в проза". Тургенев в руската и световната литература.

1.3. А. Н. Островски (18823-1886) и историческата му роля в развитието на руската драматургия. Начало на творческия му път - "Свои хора сме - ще се спогодим". Славянофилски увлечения - "Бедността не е порок". "Буря" - най-значителната творба на Островски. Социални драми и комедии - "И най-мъдрият си е малко прост", "Вълци и овце", "Без зестра", "Таланти и поклонници", "Лес". Драматургични принципи и особености на поетиката. Историческата му заслуга за създаването на националния репертоар на руския театър.

1.4. Н. А. Некрасов (1821-1878). Творчеството на Некрасов - нов етап в развитието на руската поезия. Некрасов и "Натуралната школа". Лириката на 40-те години. Идейно-естетическото кредо на твореца - "Поет и гражданин". Некрасовата лирика от 50-те и 60-те години. Поемата на Некрасов. Народната епопея "Кой в Русия живее добре?" - синтез на Некрасовото реалистично творчество. Публицистът Некрасов. Списанията "Современник" и "Отечественные записки".

1.5. А. А. Фет (1820-1892) и неговото място в историята на руската поезия. Естетически принципи и творческа еволюция. Основно емоционално съдържание на лириката му от 40-те и 50-те години. Любовна лирика. Стиховете за природата. Стиховете на Фет и теорията за "чистото изкуство". Поетиката на Фет.

1.6. М. Е. Салтиков-Шчедрин (1826-1889). Шчедрин - създател на руската социално-политическа сатира. Ранно творчество - "Губернски очерци". Сатира от 60-те години -"Историята на един град". Социалнопсихологическият роман "Господарите Головльови" -сатирично изобличение на крепостничеството. Художествени особености на романа. Жанрът на приказката у късния Шчедрин. Реалистична гротеска, сатирична хиперболизация и фантастично начало.

1.7. Н. С. Лесков (1831-1895) и литературното развитие от втората половина на XIX век. Идейно-творчески позиции на писателя през 60-те години. Социално-битови разкази и повести -"Животът на една жена", "Лейди Макбет от Мценска околия". Антинихилистични романи. Поетиката и стилистиката на Лесков - сатирична фантастика, гротеска, хипербола, сказово начало, стилизация. Лесков и развитието на руския реализъм.

1.8. Ф. М. Достоевски (1821-1881)- създател на нова романова структура. Формирането на младия Достоевски в кръга на Петрашевски и писателите от "Натуралната школа". Поетика на ранния Достоевски. "Бедни хора" - нова степен в развитието на темата за "малкия човек" в руската литература. Типология и поетика на романите на Достоевски от 60-те и 70-те години. "Престъпление и наказание" - социално-философска и психологическа колизия, критика на индивидуалистичного съзнание на героя-идеолог, белези на полифонична структура. Концепцията за "положително-прекрасния" човек в романа на "Идиот". Романът "Бесове" -идеологическа и художествена структура. Философската епопея "Братя Карамазови" - синтез на художествените търсения на Достоевски. Полифонизмът и психологизмът в романите на писателя. Своеобразие на реализма на Достоевски. Достоевски и световният литературен процес.


2. Руската литература през 80-те и 90-те години

2.1. Социално-политическата обстановка в страната след втората ремолюционна ситуация (1879-1881). Политическата реакция и обществена депресия. Епохата на "безвремието" през 80-те години - преходен период в развитието на руската литература. Нови тенденции в развитието на руския реализъм в края на XIX век. Творчеството на Л. Н. Толстой след духовния му прелом. Поезията от 80-те и 90-те години. Ролята на А. П. Чехов в обновяването на поетиката на руския реализъм. Промени в жанровата система на литературата. Своеобразие на руския реализъм в края на XIX век. Развитие на руската философска и естетическа мисъл - Вл. Соловьов, К. Леонтиев, А. Волински, Д. Мережковски, В. Розанов, Л. Шестов.

2.2. Л. Н. Толстой (1828-1910) и неговото място в развитието на руската литература. Ранни произведения - трилогията "Детство", "Юношество", "Младост". Военните разкази и "Казаци". Педагогическа дейност след Кримската война. Историческият роман-епопея "Война и мир" - жанр, философия на историята, образна система, композиция, наративни принципи. "Народната мисъл" във "Война и мир". Романът "Ана Каренина" и нравственото кредо на Толстой. Композиционни и жанрови особености, психологизъм. Идейният прелом у Толстой в началото на 80-те години и преминаването му на патриархално-селски позиции. Романът "Възкресение" - идейно-естетически манифест на късния Толстой. Социално-философска и нравствена концепция, художествено своеобразие на Толстоевия реализъм. Драматургията на Толстой - "Живият труп". Световното значение на Л. Н. Толстой.

2.3. А. П. Чехов (1860-1904) и съдбата на руския реализъм от края на XIX век. Ранно творчество. Поетика на късия разказ - принципи на изграждане на сюжета, композиция, характер на комичното, обективност на авторовата позиция. Белетристични творби от края на 80-те и началото на 90-те години. Нравствените принципи на писателя в борбата с "отклоненията от нормата". Художествено своеобразие в последните му белетристични творби. Новаторство на Чеховата проза. Драматургията на Чехов - "Чайка", "Вуйчо Ваньо", "Три сестри", "Вишнева градина". Характер на конфликта, композиция, жанрово своеобразие, лирическо "подводно течение", символика. Световно значение на Чехов.