Старобългарска ликтература (сем. 2)

Nota Bene! Материалът се публикува по нередактирани записки.

При възприемане на старобългарската литература трябва да се има предвид епохата на създаване, са какви цели се създава, кой ще чете произведението. Реципиентът на всичко е Бог. Чрез живота на Христос се дава друга алтернатива за взаимоотношенията между човека и Бога.

Текстовете на евангелията са еталонни текстове. Бог вдъхва душата на човека. ВДЪХВА – 1. дишане à живот; 2. взаимодействие между човека и Бога.

“И човекът става жива душа.” – разумност, свободна воля, словесност, по Божий образ и подобие

Условие: дървото за познание на добро и зло; ако човек яде от него, “без друго ще умре”. Смъртта е естествено следствие на престъпването на Божията воля.

Змията: “Ако ядете от този плод[1], ще станете като богове.”

Полярност

Срамът – преживяване за несъвършенство. Този срам е свързан със сексуалността. Естественото последствие да бъдат изгонени от Райската градина се дължи на това, че те остават скрити в греха си.

За християните Иисус е съвършеният Бог и съвършеният човек едновременно.

Емануил – “с нас е Бог”

Постът: изпитание за това дали човекът е достоен или е неподготвен;

Изкушения (власт над света): 1. задоволяване, преодоляване на глада (камъните се превръщат в хляб); 2. осигуряване безсмъртие чрез чужда помощ; 3. изкушението на властта.



Притчите чрез алегория изразяват една много сложна за пряко изразяване божественост.

Египетска пустиня – изкушенията в пустинята; планината (апостоли); морето (укротяване); 5 хляба и 2 риби, ходене по водата

Пасха – бягството от Египет; Гетсиманската градина



Лазаровден à Цветница: палмови клонки

Връбница

Тайната вечеря; залавяне; съдебен процес; подигравка – багреница и трънен венец; пътят към Голгота; разпъване на Кръста, пробождане

Възкресение

Възнесение, 5. юни

Преображение, 6. август





[1] Плодове от дървото за познаване на добро и зло.