ЛИТЕРАТУРА ЗА ДЕЦА И ЮНОШИ
П Р О Г Р А М А
по чужда литература
П Р О Г Р А М А
по чужда литература
1. Поява на същинската литература за деца и юноши през XVII в. – представата за детето-възприемател, за неговите естетически потребности. Критерии и интерпретация на идеята за възпитанието и образованието през епохата.
1.1. Ян Амос Коменски и детската му енциклопедия “Светът в картини”
1.2. Идеалът за граждани и управляващ в книгата на Фенелòн “Приключенията на Телемах”
1.3. Традицията на класицистичната поетика в произведенията на Жан дьо Лафонтен. Баснята като жанр, присъщ на класицизма и естествено свързан с литературата за деца
1.4. Състояние на приказката и преодоляване на строгия класицистичен канон в произведенията на Шарл Перо
1.5. ХVІІІ в. и идеите на Просвещението. Романът на Даниел Дефо “Робинзон Крузо” и идеалът за човешката личност, свързан с новото място на буржоазията в социума
1.6. Проблемът за преминаването на творби за възрастни в сферата на четивата за деца. специфика и задачи на адаптациите
1.7. Джонатан Суифт и "Приключенията на Гъливер" – ироничният модел на света и диалогичната обвързаност на някои от персонажите с фантастичния свят на приказките
2. Романтизмът в европейската и североамериканската култура и развитието на литературата за деца и юноши през късния ХVІІІ в. Естетическа система на Романтизма – обърнатата времева перспектива и интересът към миналото; идеализацията на фолклора и интересът към фолклорните творби в техния автентичен вид; записи на фолклора. Повишена емоционалност и привързаност към черно-бялата характеристика на персонажите. Форма на присъствие на фантастичното и приказното в романтическата литература.
2.1. Своеобразие в проявите на Романтизма на територията на Германия, Франция, Англия и Скандинавия
/СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ/