БЪЛГАРСКА ЛЕКСИКОЛОГИЯ
/упражнения III, IV група/
/упражнения III, IV група/
Насоки за изготвяне на КУРСОВА РАБОТА по Лексикология
за освобождаване от изпит при оценка 5 или 6
за освобождаване от изпит при оценка 5 или 6
Курсовите работи са с практическа насоченост и характер. Изискват много четене, разсъждаване и обработване на голямо количество материал. Всяка година се дават уникални теми, за да се избегне преписването.
НАСОКИ ЗА РАЗСЪЖДЕНИЕ
* изследване на чужди думи, навлезли в родния език и послужили като основа за образуване на нови думи (пр.: банка -> банкиране)
Трябва да се събере голямо количество материал – 20 думи не са достатъчни. Думите трябва да се подредят по азбучен ред, като в тълковен речник и да се даде контекста на употреба на думата (определение и изречение, от където е взета думата, като се посочи източникът, пр.: в-к Труд, дата, година; или интернет адрес).
* чужди думи с българско съответствие (пр.: креативност, визия, мониторинг)
Да се предложат родните, български думи и да се посочи в какъв контекст ще се употребят, дали той ще е различен спрямо употребата на чуждите думи.
* изследване на преносни значения в специализирани текстове
Пример: финансова рубрика във вестник, на границата с терминологичен текст; не е експресивен и поради това се очаква пряка употреба на значенията на думите, но на практика не е така – срещат се изрази като “паричен поток”, “цените рязко скачат”. Същото може да се направи със спортна рубрика. През минали години студенти са изготвяли към своите Курсови работи много интересни речници във връзка с кинология, фитнес-терминология (думи, които са взети без да се адаптират, без поставяне на суфикси, пр. без окончания за ж.р.) и др.
Да се подберат 1-2 статии и д-р Михайлова ще консултира за начина, по който да се намират думите, използвани в преносно значение.
* какво казваме, когато мълчим
Могат да се разгледат глаголите за мълчание (пр.: “замълчавам”, “премълчавам”), които се употребяват и във фразеологията (пр.: “мълчи като риба”, “мълчанието е злато”, “напрегнато мълчание”).
ОБЕМ: не може да се фиксира, но 4-5 стр. е малко, разглеждането на 20 думи/глагола също е малко
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА
І. Определяне на Тема
ІІ. Събиране на езиков материал
Езиковият материал, който се използва, е огромен: трябва да се следят новите думи в различни текстове, ежедневници, интернет агенции и за това да се отделя минимум по 1 – 1 ч. 30 мин. на ден.
За следващия път колегите, които предложат примерни статии за разглеждане в Курсова работа, ще получат указания за това как се търси в един текст нужната информация.
ІІІ. Изготвяне на Курсовата работа
СРОК: Курсовите работи трябва да бъдат изпратени до Коледа на е-mail-а на д-р Михайлова за коментар, а на първата лекция по Лексикология при проф. В. Радева след Нова година да й бъдат предадени разпечатките в окончателен вид.
Думата
От общото езикознание ви е известно разделението между език и реч, при което може да се говори за езика като идеална субстанция и конкретната му реализация (пр. български език). На равнището на лексиката има разделяне между дума (лексема) и нейните словоформи. Думата е идеална единица, а словоформите са тези нейни форми, които се реализират конкретно в речта. Пример: глаголът “чета” във всички лица, времена, наклонения – това са словоформите на тази дума. В български език словоформите на глаголите са много повече от тези на съществителните имена.
Пример: съществителното “град” има словоформи градът, градове, градовете. Ако се добавят синтаксисът, референцията, определеност и неопределеност на думите, въпросът става много сложен. За целите на І курс можем да кажем, че формите на думата “град” са 5, в зависимост от графиката, въпреки че има езици, които съществуват без графика.
§. Пълнозначни думи
Думи, които имат значение, включително извън контекста на своята употреба.
§. Непълнозначни думи
Думи ли са думите, ако те имат значение само в определен контекст? В лексикологията такива думи се наричат “непълнозначни”. Учените спорят дали тези думи трябва да са обект на лексикологията поради липсата им на значение извън контекста। Традиционната лексикология ги смята за част от лексикалната система. Такива думи са съюзите. Едно възклицание “А!” също дава информация.
У П Р А Ж Н Е Н И Я:
Тест 1
ДУМАТА – лексикално значение,
многозначност, пряка и преносна употреба
1. Колко думи (основни форми) и колко словоформи има в текста?
Но някакво любопитство го накара да навлезе по-навътре в дола по пътечката, която водеше покрай самата ограда. Илия видя, че дворчето на колибата бе засадено със зеленчук на правилни лехи, грижливо оплевени. Колкото околността бе дива и неприветлива, толкова градинката излъчваше мир и спокойствие. Но де бе самият стопанин на градината и колибата? Нито вътре, нито вън се виждаше живо същество.
2. Кои думи се съотнасят със следните лексикални значения?
съвкупност от условия нещо да стане –
вещество, което уврежда или причинява смърт на живите организми –
правя нещо да стане повече или по-голямо –
движа се с помощта на краката –
проверка и оценяване на знания, умения, способности –
който съществува като организъм –
с голяма скорост или за кратко време –
измерение от долу на горе –
затварям очи и веднага пак ги отварям –
3. Дефинирайте лексикалните значения на думите:
чаша –
кюфте –
вчера –
много –
чакам –
четвърт –
грешка –
постоянен –
лежа –
океан –
истина –
4. Сравнете реализациите на езиковите единици А, И, ПО, НА, ТА. Направете изводи за семантиката и функцията им в отделните изказвания:
В средата на стаята има голяма мАсА.
Брат ми излезе, А аз останах вкъщи.
А! През нощта е валял сняг!
ВземИ две книги от библиотеката, моля те!
Пролетта дойде И дърветата разцъфнаха.
Днешните вестницИ отразяват визитата на президента।
Тръгнахме бавно надолу ПО улицата.
Тази къща е ПО-висока от нашата.
Внезапно той ме ПОгледна изненадано।
Ние живеем НА първия етаж.
Влакът НАвлезе в тунела.
На, вземи този пакет, друг път да не забравяш!
5. Какви промени са настъпили в следните думи?
гора планински масив
воня миризма
жито храна
храм дом, къща
гривна огърлица
чеша събирам, чеша, реша
гад животно
искам търся, диря
венец венец, корона
конец край
риза дреха, горна дреха
6. Представете чрез словосъчетания вътрешната форма на думите:
Пример: водорасли – които растат във водата
непреднамерено
кореноплодни
дискография
сладолед
сребролюбец
каменоломна
счетоводител
вратовръзка
водопад
снегорин
дъждобран
ръкохватка
7. Кои думи са многозначни? Определете лексикалните им значения.
вход
известен
гребен
брада
малък
среда
марка
език
тежък
кон
див
стъклен
око
8. Употребете преносно в изречения следните думи:
фантазия, фантазирам, въображение, въобразявам си, измислица, измишльотина, измислям си
Опишете всички преносни употреби, за които можете да се сетите.