БЪЛГАРСКА ЛЕКСИКОЛОГИЯ
/упражнения III, IV група/
/упражнения III, IV група/
Паронимия
Системните отношения включват освен синонимията, също омонимия, антонимия и паронимия. Паронимите са думи, които имат подобен звуков състав, но нямат нищо общо в семантиката, пр. индийци – индианци; икономичен – икономически; стилен – стилов. В учебниците по лексикология са дадени много стари примери и далеч не са актуални.
В речта паронимите често могат да се сбъркат и да извърши т.нар. паронимна замяна, която е маркер за не особено висока езикова култура. Като не знае значенията на отделните думи, човек ги бърка, особено когато иска да звучи по-интелигентно, да говори като престижната социална среда. Филолозите обаче гледат с пренебрежение на хората, които допускат паронимна замяна.
Примери за паронимна замяна в българската литература могат да се дадат напр. от “Бай Ганьо”, който има класически реплики: “либерал ли си, или консерва?” В българската литература има цяло произведение, основано на паронимната замяна – “Криворазбраната цивилизация”.
Паронимната замяна е доста често срещана замяна, пр. шунка – шумка; “къде ми е натуралният акт?”, вм. “къде ми е нотариалният акт?”; фон – фонд. Студентите филолози често бъркат паронимната двойка лексика – лексикология, а не би трябвало: “лексика” е сборът от думите, а “лексикология” е науката, която изучава думите.
По своята същност паронимите могат да са:
1. еднокоренни пароними, пр.: икономичен – икономически; дипломатичен – дипломатически;
2. разнокоренни пароними, пр.: нотариален – натурален;
Паронимната замяна обикновено е свидетелство за не достатъчна степен на владеене на езика, не достатъчно висока езикова култура, но в определени случаи може да е свързана със стилистична цел, да се използва за постигане на експресивна функция – тогава се прави съзнателна замяна на единия член от паронимната двойка с друг; това е т.нар. парономàзия. В днешните шоу-програми можем да срещнем примери на парономазия, където това е често използван похват с цел постигане на комичен ефект. В Шоуто на Слави често се използват сравнения и параномазия. До преди около 15 години много актуално телевизионно шоу беше Каналето. Тези предавания бяха много стилни от езикова гл.т. и там парономазията много често присъстваше; имаше специални рубрики, основани на този похват (пр.: скечовете с двамата хамали са изцяло изградени на основата на парономазията).
ПАРОНОМАЗИЯ: замяна на пароними с цел постигане на някакъв ефект, предимно комичен
* * *
Има речник на паронимите в българския език (малка книжка), написан от Р. Русинов, но примерите в него са много остарели, пр.: Швеция – Швейцария; индиец – индианец, и т.н.
Омонимия
Ако сравним двата вида системни отношения, синонимия и паронимия, трябва да кажем, че те се различават принципно по това, че при синонимията има отношение между значенията на думите, докато при паронимията отношението е според външната форма на думите. Лексемите влизат в отношения по два начина: 1. според външната си форма; 2. според своята семантика. Подобно отношение е и омонимията. Омоними са думите, които звучат еднакво, но са с различни значения, пр. коса – коса (1. човешка коса; 2. уред за косене на ливада). Ако вземем думата гребен (1. гребен за коса; 2. гребен на вълна), двойката гребен – гребен, тук имаме общ семантичен компонент, т.е. думата гребен е многозначна и в случая не става въпрос за омоними. Сходството при двойката гребен – гребен е по форма. Общият семантичен компонент между думите може да бъде по форма, функция, цвят и т.н.
Полисемията и омонимията трябва да се разграничават! И в двата случая с една и съща дума назоваваме различни неща, но докато при полисемията откриваме общ семантичен компонент, при омонимията такъв не съществува. Това е критерият за различаването на омонимите от многозначните думи.
Ако вземем двойката син – син (1. дете; 2. цвят), двете думи се различават по това, че принадлежат към различен клас на речта (1. съществително; 2. прилагателно). При двойката коса – коса (1. човешка коса; 2. уред) и двете думи са съществителни имена.
Омонимите трябва да съвпадат не само в основните си форми, а във всичките.
1. пълни омоними: лексеми, които са от един и същи клас на речта (само съществителни, само прилагателни, само глаголи, и т.н.), пр. коса – коса
Същинските омоними се срещат рядко, много са малко.
2. несъщински синоними: лексеми, които не отговарят на всички условия (изисквания) за омонимия; биват няколко вида:
2.1. омографи: пишат се еднакво, но се различават по формите си, пр. син – син (различни части на речта: син, синове, синовете; син, сини, синия, сините); вълна – вълнà (частен случай на частично съвпадение, не отговарят на основния критерий на омонимията); мед – мед (медът, м.р. – медта, ж.р. – две съществителни, които се различават по категорията род);
2.2. омофони: пишат се различно, но се произнасят еднакво, пр. шеф – шев [шеф]; форд – форт [форт] (1. марка кола; 2. крепост);
2.3. омоформи: съвпадат по форма, но са с различно значение, пр. мит – мит (1. легенда; 2. страдат. залог от глагола мия; съвпадението на глаголна форма с друга дума е най-често срещаният частен случай на омонимия)
Омоформите са най-често срещаните частни случаи на омонимия. Това явление се дължи на богатството на темпоралната ни система – в българския език има много времена, числа и т.н. (формата на даден глагол съвпада с друга дума).
Антонимия
Това е системно отношение, свързано със семантиката на думите. Думите в двойката изразяват двата полюса на едно и също понятие и взаимно се изключват.
Видове антоними:
1. еднокоренни антоними: образуват се чрез префигиране или суфиксиране
1) прибавяне на префикси от роден произход (не-, без- и др., из- при глаголите), много често използвано при глаголите, пр. влизам – излизам (префигираните глаголи са н характерни за българския език); представката може да се прибави и само към единия член от двойката, пр. щастие – нещастие;
2) прибавяне на префикси от чужд произход (а-, анти-, екс-), пр. антибългарски – пробългарски; към единия от членовете на двойката може да се прибави префикс а-, за да се постигне противоположно значение;
3) прибавяне на суфикси (наставки), пр. русофил – русофоб;
2. разнокоренни антоними: двойки думи с противоположни значения
Думите в повечето случаи са многозначни и всяко от значенията на дадена дума актуализира свои синонимни редове и техните антоними, т.е. формира малки (микро-) значения около своя синонимен ред, което е още едно доказателство за системния характер на езика. Всеки факт от действителността (ново значение) привлича създаването на нови отношения и системни връзки.
Случаи, в които не могат да се дадат антоними: пр. късо съединение; дълбока скръб; изнасям доклад.
У П Р А Ж Н Е Н И Я:
ОМОНИМИЯ И ПАРОНИМИЯ
1. Класифицирайте омонимите:
пета – пета
следи – следи
основа – основа
листа – листа
мед – мед
скала – скала
чувал – чувал
преговарям – преговарям
глезен – глезен
вила – вила
мит – мит
шия – шия
свят – свят
бурен – бурен
завет – завет
2. Определете лексикалните значения на омонимите:
нота – нота
привиквам – привиквам
дама – дама
леща – леща
завивам – завивам
стол – стол
превеждам – превеждам
газ – газ
3. Отбележете изреченията, съдържащи омоними на подчертаните думи:
Косата й е боядисана в червено.
а) Косата на царевицата е още зелена.
б) Косата й е разрошена.
в) Косата е стара и ръждясала.
Той е свят човек.
а) Той е светец.
б) Цял свят празнува милениума.
в) Свободата е свята.
Денят е ясен и слънчев.
а) Произходът на думата не е ясен.
б) Гардеробът й е от ясен.
в) Достатъчно ясен ли съм?
4. Докажете омонимията на лексемите:
цвят – цвят
ток – ток
на – на
борд – борд
5. Какви значения на думите са представени в изреченията? В кои случаи можем да говорим за полисемия и в кои – за омонимия?
1. Иди в касата, за да си получиш заплатата. Купиха си две каси бира. В магазина можете да платите на няколко каси. Ценните документи съхраняваха в огнеупорни каси. Кой ще бъде каса на групата?
2. Пред къщата растеше огромен бор. Борът е химически елемент, който не се среща в свободно състояние. Стените на механата са облицовани с бор, а подът – с теракота.
6. Напишете омографите на подчертаните думи и дайте контекст на употребата им:
Пътят е кален. - ................................................................................................................................
Сънувах ужасен сън. - .....................................................................................................................
Използвана е скалата на Рихтер. - ..................................................................................................
7. Защо се възприемат двузначно изрази като Пет корита на чешмата; Пет корита ябълки; Скуката го е хванала?
8. Употребете в подходящ контекст паронимите:
неизлечим – неизличим
.............................................................................................................................................................
многозначен – многозначителен
.............................................................................................................................................................
оронвам – уронвам
.............................................................................................................................................................
царски – царствен
.............................................................................................................................................................
свойски – свойствен
.............................................................................................................................................................
знаменателен – знаменит
.............................................................................................................................................................
воден – воднист
.............................................................................................................................................................
9. Дайте тълкувание и посочете контекст на употреба на паронимите:
адресат – адресант
ромски – романски – румънски
рехабилитация – реабилитация
помагам – спомагам – подпомагам
контакт – контракт – контраст
забележим – забележителен – забелязан
тактичен – тактически
символичен – символистичен
предавам – придавам
а) Произходът на думата не е ясен.
б) Гардеробът й е от ясен.
в) Достатъчно ясен ли съм?
4. Докажете омонимията на лексемите:
цвят – цвят
ток – ток
на – на
борд – борд
5. Какви значения на думите са представени в изреченията? В кои случаи можем да говорим за полисемия и в кои – за омонимия?
1. Иди в касата, за да си получиш заплатата. Купиха си две каси бира. В магазина можете да платите на няколко каси. Ценните документи съхраняваха в огнеупорни каси. Кой ще бъде каса на групата?
2. Пред къщата растеше огромен бор. Борът е химически елемент, който не се среща в свободно състояние. Стените на механата са облицовани с бор, а подът – с теракота.
6. Напишете омографите на подчертаните думи и дайте контекст на употребата им:
Пътят е кален. - ................................................................................................................................
Сънувах ужасен сън. - .....................................................................................................................
Използвана е скалата на Рихтер. - ..................................................................................................
7. Защо се възприемат двузначно изрази като Пет корита на чешмата; Пет корита ябълки; Скуката го е хванала?
8. Употребете в подходящ контекст паронимите:
неизлечим – неизличим
.............................................................................................................................................................
многозначен – многозначителен
.............................................................................................................................................................
оронвам – уронвам
.............................................................................................................................................................
царски – царствен
.............................................................................................................................................................
свойски – свойствен
.............................................................................................................................................................
знаменателен – знаменит
.............................................................................................................................................................
воден – воднист
.............................................................................................................................................................
9. Дайте тълкувание и посочете контекст на употреба на паронимите:
адресат – адресант
ромски – романски – румънски
рехабилитация – реабилитация
помагам – спомагам – подпомагам
контакт – контракт – контраст
забележим – забележителен – забелязан
тактичен – тактически
символичен – символистичен
предавам – придавам
по: В. Зидарова 1999, Петкова, Бонджолова 2005
АНТОНИМИЯ
1. Анализирайте антонимите от словообразувателно гледище. Определете общите признаци в семантиката им:
млад – стар
щастие – нещастие
лек – тежко
богат – беден
въпрос – отговор
антибългарски – пробългарски
убеждавам – разубеждавам
качвам се – слизам
много – малко
2. Извлечете от следния списък възможните антонимни двойки:
сто, висш, започвам, комичен, саркастичен, закачлив, трагичен, доверчивост, дълбок, низш, подозрителност, ярък, верен, ироничен, грешен, прекалено, строен, плитък, блед, сговорчивост, построен, малък, недостатък, продължавам, свършвам, кисел, сладникав
3. Подберете антоними към подчертаните думи. Обяснете отношенията между полисемия и антонимия:
черен автомобил –
черно дело –
черен вход –
черни мисли –
черни дни –
жива птица –
жив разговор –
жив спомен –
стар приятел –
стар костюм –
стар човек –
стар проблем –
4. Подберете антоними към двойките съчетания. Защо в някои случаи това е невъзможно?
къса пола – късо съединение
дълбоко езеро – дълбока скръб
вдигам тревога – вдигам щорите
изнасям доклад – изнасям стоки
по: В. Зидарова 1999, Петкова, Бонджолова 2005