Въпросник за изпита по антична и средновековна литература. Библиография (сем. 1)

АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА

сем. 24-2-2009, 1, ІV група

Семинарите няма да разглеждат материал, който се припокрива с този на лекциите по Антична литература. Ще бъдат обхванати произведения от гръцката и римската литература, като за всяко произведение, автор и проблем ще се дават допълнително източници на информация. Конспектът (въпросник) по-долу включва почти пълната библиография за курса.

Материалите за подготовка по римска литература са много оскъдни. Основният източник е “Сборник римска литература”, но там са включени главно произведенията, които ще се разглеждат на семинари, липсва теоретичен материал. Интернет може да се ползва като източник, въпреки че и там материалите не са много. Задължително е да се разполага с “Поетика” на Аристотел (необходима и за Теория на литературата).

На всеки семинар ще се работи върху дадено произведение от разглеждания период, както и проблем, свързан с произведението. Всички произведения, които ще бъдат разглеждани, са достъпни.

Всеки студент избира проблем, който на следващия пореден семинар да представи пред групата си (по разработваните теми има налични материали). Това замества задължителната за всяка дисциплина писмена или контролна работа, поради което индивидуалните представяния са задължителни за допускане до изпит. Преди да се започне с тях обаче, ще има няколко семинарни занятия с встъпителни теми, периодизация.




В Ъ П Р О С Н И К
за изпита по антична и средновековна литература



1. Същност на митологията. Разлика между мит и легенда, фетишизъм. Анимизъм. Космогонични митове.
2. Старогръцка митология. Характерни особености. Периодизация. Митове и легенди.
3. Основна проблемно-естетическа характеристика на Омировия епос.
4. Героическа идеализация в Омировия епос. Способи и средства.
5. Омир. “Илиада” и “Одисея”. Сравнителен анализ.
6. Старогръцка лирика. Еолийска мелика. Алкей и Сафо.
7. Елегия – метрически особености, теми и представители.
8. Особености на ямбическата поезия. Главни представители.
9. Хорова мелика – културно-исторически аспекти. Представители.
10. Сукцесия на литературните родове в елинската словесност.
11. Произход на древногръцката драма и театър. Устройство на театъра. Особености на древния спектакъл.
12. Развитие на старогръцката трагедия от епическо и лирическо към спе­цифично драматургическо начало.
13. Темата за Електра у Есхил, Софокъл и Еврипид. Сравнителен анализ.
14. Есхил. “Орестия”. Същност на Есхиловата трилогия.
15. Есхил. “Прикованият Прометей”.
16. Софокъл. Композиционни похвати в трагедията му. Главни произ­ведения.
17. Софокъл. “Едип цар”. Идеята за съдбата.
18. Еврипид. Епоха и творчество.
19. Същност на Еврипидовия психологизъм при изграждането на драматургическия образ. “Мелея”.
20. Древноатическа комедия. Аристофан. Основни теми в творчеството му.
21. Аристофан. “Облаци”. Критика на софизма.
22. Поетиката на Аристотел за старогръцката драма.
23. Литература на елинизма. Обща характеристика. Литература и кул­тура.
24. Елиннстическа поезия. Теокрит. Идилии.
25. Развитие на прозата през елинистическия период.
26. Римска литература. Обща характеристика. Сравнение със старогръц­ката литература.
27. Римски театър и драма. Обща характеристика. Сравнение със старо­гръцката драма.
28. Тиг Макций Плавт. Епоха и творчество.
29. Плавт. “Менехмовците”. “Гърнето”. (Анализ по избор).
30. Теренций Афр. Обща характеристика. Сравнение с Плавт.
31. Вергилий. Живот и творчество. “Буколики”. “Георгики”.
32. Вергилий. “Енеида”. Сравнение с Омировия епос.
33. Хораций. Философия и поезия.
34. Хораций. “За поетическото изкуство”.
35. Овидий. Композиция и художествен смисъл на “Метаморфози”.
36. Апулей. “Златното магаре”. Значение на мотива за метаморфозата.
37. Средновековие. Обща културна характеристика.
38. Дофеодален героичен епос.
39. Средновековен героичен епос. Сравнителна характеристика с антич­ния епос.
40. Романски епос. “Песен за моя Сид” и “Песен за Роланд”. Сравнител­на характеристика.
41. “Песен за Нибелунгите”. Сравнение с романския епос.
42. Литература на градовете. Фаблио.
43. Рицарски роман. Проблемно-естетическа характеристика.
44. Кретиен дьо Троа. “Ланселот, рицарят на каруцата”.
45. Провансалска лирика. Основни представители.



Препоръчителна библиография:


1. И. М. Тронски, “История на античната литература”, София, изд. “Haукa и изкуство”, 1965.
2. С. И. Радциг, “История на старогръцката литература”, София, изда­телство “Народна просвета”, 1969.
3. С. И. Радциг, “Античная литература”, Москва, изд. “Просвещение”. I980.
4. А. Тахо-Годи (кол.), “Античная литература”, Москва, изд. “Про­свещение”. 1973, ІІ доп. изд. 1987.
5. Богданов, Богдан, “Мит и литература”, София, изд. “Наука и изку­ство”, 1985.
6. Богданов, Богдан, “История на старогръцката култура”, София, изд. “Наука и изкуство”, 1989.
7. Богданов, Богдан, “Старогръцката литература. (Исторически особе­ности и жанрово многообразие. Старогръцката проза)”, Просвета, С., 1992.
8. М. П. Алексеев (кол.), “История зарубежной литературы”, Москва, изд. “Высшая школа”, 1978.
9. Хаджикосев, Симеон, “Западноевропейска литература”, Част първа, изд. “Снела”, 2000.
проф. дфн Симеон Хаджикосев